Ma 2018. június 20. szerda, Rafael napja van

MINI ACOUSTIC WORLD Bartók On Rock

Több évtizedes „adósságot” törlesztett immár a Mini, ez tény. Ahogyan az is, hogy nagyon nem rajtuk múlott az ügylet elhúzódása. Közismert, hogy már a hetvenes évek elején a zenekar (a billentyűs hangszer mögött Papp Gyulával) megtalálta Bartókot magának. Csakhogy a zeneszerző rövidlátó, fafejű örökösei közbeléptek. (Meggyőződésem, hogy az efféle feldolgozások nyomán a rockerek közül sokan lettek volna kíváncsiak az eredeti verziókra, tehát ők sem jártak volna rosszul, sőt.) A korabeli rádiófelvétel szalagját valaki darabokra szabdalta.

Némi sejtésünk azonban lehet róla, miféle muzsikát tartalmazhatott a vandál kezek martalékává vált tekercs. A Mini fennállásának negyedszázados évfordulóján, 1993. márciusában ugyanis élő lemezfelvételt készítettek Pakson 25 év rock címmel, amelyet a Gastrobiues Fesztivál cége, a Lézer Kft. publikált CD-n, korlátozott példányszámban. Az Éjféli találkozás Béla bácsival a Csíki havasok alatt címmel álcázott Este a székelyeknél-feldolgozást a Török Ádám. Papp Gyula, Németh Alajos, Németh „Nemecsek” Tamás alkotta kvartett játszotta fel arra. A csel félig sikerült: a lemez megjelent, az utánnyomását azonban letiltatták.

Mostanra pedig, hogy szabad lett a vásár (hej!), bűbájos, ifjú hölgyekből álló vonósnégyessel maxolhatott a Mini.

Ezzel együtt a várva várt Bartók On Rock apró szépséghibája, hogy több Mini-dalt tartalmaz, mint amennyi Bartók-feldolgozást. Cserében viszont azok úgy szólalnak meg, ahogyan eddig (lemezen) sohasem: a Kézdy Luca vezérelte vonósnégyessel felturbózva (ez ám a Kézdy-vezérlés!), Papp Gyula hangszerelésében, Török Ádám ihletett énekével.

A Kereszteslovag még szűkítve, kizárólagosan a megfiatalított Minivel hallható (Papp Gyula, Török Ádám, Nagy István – basszusgitár, Tóth „Diza” Dénes – dobok), ám felfokozott érzelemgazdagsággal. A Sirályok az éjféli napon lírai előadásán viszont már nagyon átüt Papp Gyula pazar, fantáziadús hangszerelői munkája, amelybe nagyszerűen illeszkedik a hölgyek kulturált játéka.

És, az első Bartók-feldolgozás a lemezen: az Este a székelyeknél. Papp Gyula hol csilingelő, hol dübörgő billentyűzése a vonósnégyes káprázatos tömörítésével – nem csak a Minihez méltó, de Bartókhoz is! Török bácsi a legendás fuvolájával pedig valósággal lubickol a zene színpompás tengerében.

Az Emlékút a balladafolyón viszonylag új keletű Török Ádám-szerzemény. A magyar rock nagy halottainak állít zenei hangokból épített emlékművet. A névsor sajnos, túlságosan hosszú olyannyira, hogy számomra is tartogatott meglepetést, míves hegedűszólóval nyomatékosítva azt a szám vége felé érve.

Ismét egy Bartók-feldolgozást csodálhatunk, ami nem más, mint a Rondók. Gyönyörű, zenei műfajok felett álló, példaértékű darabbá formálták azt az előadói.

Egy bikaerős Mini kislemez-egyveleg jön, amely az Egy halványkék gondolattól ne félj címet kapta. Különös ismertetőjele a „két négyes” elegyítése, lelkiismeretes alapossággal csiszolt összjátéka. Aztán a Visszatérés a városba ahogyan megszólal… Huhhh! Beleborzongok Kézdy Luca hegedűn kicsalt, szinte utánozhatatlan „gitárhangjaiba”! Ha nem láttam volna élőbben korábban, most nem hinnék a füleimnek.

Az Emerson Lake and Palmer nagy hatású feldolgozást készített belőle 1971-ben, így hát erről a lemezről sem hiányozhat az Allegro Barbaro! Igen. Emersonék anno emberes magasságúra állították a mércét, de a Papp Gyula vezette szupercsapat helyből ugrotta át azt.

Valahogy úgy vagyok ezzel a lemezanyaggal, hogy maradt is hiányérzet bennem utána, meg nem is. Az ideális megoldás véleményem szerint a dupla CD lehetett volna, egyik Mini, másik Bartók leosztásban. Nem jött össze, de végső soron tudok örülni annak, ami megvalósult, hiszen az nem kevesebb, mint a magyar rock egyik XXI. századi csúcsteljesítménye.

- olasz -